Kinderen die langdurige zorg nodig hebben en geen regulier onderwijs of cultuureducatie op school of in de vrije tijd kunnen volgen.
Het LKCA heeft in 2019 een Veldverkenning cultuurparticipatie chronisch zieke kinderen en jongeren . Dirk Monsma heeft deze verkenning uitgevoerd en concludeert dat het culturele aanbod in de ziekenhuizen afhankelijk is van particuliere aanbieders en donaties, dit maakt het kwetsbaar. Hij adviseert onder andere om de wens van de jongeren leidend te laten zijn en patiënten en ex-patiënten zelf de ideeën te laten realiseren en daar ook leeftijdgenoten bij te betrekken bijvoorbeeld kunststudenten of jonge leerlingen van culturele organisaties.
De gemeente Amsterdam (groot) doet een poging tot beleid op dit gebied, in een bief aan de Gemeenteraad van Amsterdam staat: ‘Het college wil dat kinderen in het speciaal onderwijs gebruik kunnen maken van dezelfde voorzieningen en laat onderzoeken wat de meerkosten hiervoor zijn. Hierbij wordt ook in kaart gebracht wat er nodig is om ook chronisch en langdurig zieken cultuureducatie te bieden. Juist voor deze kinderen kan kunst van grote betekenis zijn.’ Lees hier de hele brief.