Leerlingen in de voor- en vroegschoolse educatie (vve). Voor- en vroegschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool. Kunst en cultuur kunnen hierin ook een rol spelen.
Voorbeelden van activiteiten voor deze doelgroep in Drentse gemeenten:
• Midden-Drenthe verleent alle scholen rechtstreeks middelen voor cultuureducatie. Het ICO is in 2016 gevraagd om voor de peuters een programma te maken. Veertien scholen van zowel CKC als Kits Primair hebben 2 x een half uur peuterdans gedaan o.l.v. een professional die naar de klas kwam.
• De bibliotheek Assen heeft een driejarig stappenplan opgesteld om te komen tot een breed voorschools en basisonderwijs programma. Hierin zit opgenomen het aanstellen van een extra voorleesconsulent naast een leescoördinator op het IKC, die samen met de leesconsulent van de bibliotheek een integraal leesplan opstellen. Ouders worden actief betrokken via programma’s als Boekenstart en Voorleeskaravaan, met inzet van PABO-studenten die op huisbezoek gaan.
Lees het rapport Ieder kind creatief